Mandalinalar

Mandalinalar (Mandairiinid) 
Zaza Urushazade'nin yönetmenliği üstlendiği, 2013 yılında çekilen Estonya ve Gürcistan ortak yapımı bir filmdir. Film Estonyalı bir marangoz ve bir ciftçinin birbiriyle dayanışarak sürdürdükleri hayatlarında, kendilerini istemeden içinde buldukları savaşın yıkıcı etkilerini konu ediniyor. Film bildiğimiz savaş filmleri gibi aksiyonlu, kavgalı gürültülü bir film sayılmaz, aslında savaşın içine barış tohumununun nasıl serpildiğini gösteren yaşlılık ve dinginliği hiç acele etmeden betimleyen bir barış filmi diyebiliriz. 
Savaş nefretten doğar, insancıllıktan uzaktır. İnsanın oluşturduğu nesnesel kavramların, insan özüne hakimiyet kurmasının sonucudur; dinlerr, ideolojiler, para vs.  
Film Ivo adındaki marangozun atolyesinde çalışırken yere düşen talaş parçalarının göründüğü sahneyle başlar.
Filmin son sahnesi de aynı sahne ile bitecektir. Film genel olarak aynı mekanda ve dört kişi arasında geçer.

Film sona doğru savaş kokusundan sevgiye doğru bir eğilim sergiliyor ve sevgi  ideolojinin üstesinden gelmiş oluyor. 
 Bence zaten savaş insana ait değil, ideolojilere aitttir. İnsan o ideolojinin içinde kendine insancıl bir yer edindi mi savaşmaya devam edemez. Askerler birini öldürmeden önce karşı tarafın gözlerine bakabilseydi savaşmayı bırakırlardı. Çünkü gözlerde insanca bir şeyler var. 

Savaş temalı filmler genel olarak iyi ve kötü tarafı açık olarak gösterir. Savaşları desteklemem, ama bu filmde bana herhangi bir tarafı desteklemem için de duygusal bir baskı yoktu. İki taraf da sucluydu, aynı zamanda iki tarafta haksız. 
Film,  bir de beklentisiz bir adamın
dingin ve sakin tavırlarının olayları tartışmaya mahal vermeden çözmesini bizlere gösteriyor. 

Ben filmi youtube'un algoritması sayesinde buldum. Aslında film müziğini buldum ve dinledim. Çok sevdim ve filmi izlemem gerektigini düşündüm. Bu şekilde, umarım size de izlemek için yeterli bir bahane  sunmuşumdur. 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Utangaç Sevgiliye

UGANDA’DA BİR MUZUNGU

Aynı Dünyalar